164 éve született Törley József, az első közúti baleset okozója
Persze a Törley nevet nem ezért ismerjük, hanem az országos hírű pezsgőről, de ha erről akarunk olvasni, vagy éppen Törley József életrajzára vagyunk kíváncsiak, azt számtalan helyen megtaláljuk az interneten. Azonban a legendás balesetről eddig kevés szó esett.
Érdemes kontextusba helyezni a történetet, a jobb megértés okán. Bár 1894-ben Franciaországban, Párizs és Rouen között már autóversenyt rendeztek, az 1900-as évben Magyarországon még egyáltalán nem voltak elterjedve a gépjárművek. Az első hazai automobil 1895-ben bukkant fel az utakon, Hatsek Bélának köszönhetően, de ebben az évben már több személyautót és teherkocsit is vásárolt magának Törley József. 1899-ben a belügyminiszter még nem látta indokoltnak az autós közlekedés szabályozását, mert kevesebb mint ötven gépjármű közlekedett az országban, de 1901-re a számuk úgy megemelkedett, hogy a Magyar Automobil Club állami sofőriskola létrehozását szorgalmazta.
Talán úgy elkerülhető lett volna a baleset, ami 1900. decemberében következett be. A korabeli lapok arról számolnak be, hogy Czolits János utcaseprő nem szokta még meg a sebesen közlekedő automobilokat, így túl későn próbált ellépni a jármű elől, ami elgázolta. Az úrvezető Törley József volt, az ügyet - merthogy feljelentés is történt - december 14-én tárgyalta a bíróság. A tét az volt, hogy Czolits János 8 avagy 14 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett-e el, amit szakértők bevonásával vizsgált volna a bíróság. Az újabb tárgyalást is kitűzték december 29-re, de addigra Törley már peren kívül megállapodott a sértettel, így az ügy lezárult.
Talán ennek hatására Rudnay Béla rendőrfőkapitány 1901-ben már paragrafusokkal regulázta a motoros járművek mozgását, ez év június 15-én vezetvén be a kötelező forgalmi engedélyt illetve a szintén kötelező jogosítványt is. Ennek hatására 1901. június 14-én tartották meg ünnepélyes keretek között az első forgalmi vizsgát a Városliget határában. A sofőr- és műszaki vizsgát cigányzenekar kísérte, az egyes számú jogosítványt Faragó István alkalmazott sofőr, az 1. számú rendszámot pedig gróf Eszterházy Mihály Mercedes autója kapta. A vizsgázók között találjuk Törley Józsefet és sofőrjét, Kalmár Sándort is. Érdekesség, hogy a 13-as rendszámot nem adták ki, nehogy szerencsétlenséget hozzon a gazdájára.
Ha mostantól egy Törley pezsgővel koccintunk, emlékezzünk meg a szerencsés kimenetelű első magyar közúti balesetről is.